Svullna ben

      Svullna ben - ett vanligt problem

Har du också svullna ben ibland? Du är inte ensam. Det är en åkomma som blir vanligare ju högre upp i åldrarna vi kommer. Även många gravida drabbas.

Stödstrumpor är ett enkelt sätt att förebygga svullna ben.

 Använd dem dagligen, eller bara när du vet att benen kommer att utsättas för långvarig belastning genom att du går, står eller sitter länge i sträck.

När blodkärlen är ”överfulla” med blod pressas dessutom vätska från kapillärerna ut i vävnaderna runtomkring. Resultatet blir att dina ben blir svullna, och dessutom känns benen stela och stumma.

Ibland blir det inte tillfälle att resa sig upp – på resa eller på möte till exempel. Då kan du rulla, vinka och trampa med fötterna mot golvet för att stimulera musklerna i fötterna och vaderna. Det är just sådana muskelrörelser i ben och fötter som får fart på blodcirkulationen igen. Det mår hela kroppen bra utav.

Det enklaste och kanske mest effektiva sättet att förebygga svullna ben är att använda stödstrumpor.

Sätt på dig dem redan när du stiger upp, då är benen som smalast. Strumporna hjälper dina ben att hålla formen hela dagen och inte svullna.

RS produkters stödstrumpor ger en kompression som de flesta upplever som behaglig. De är inte heller alltför svåra att trä på. Perfekta för genomsnittsbrukaren alltså!

För det mesta är det obehagligt, men ofarligt att ha svullna ben. Någon gång kan det dock bero på exempelvis venös sjukdom, trombos/blodpropp eller hjärtsvikt. Kontakta därför alltid sjukvården om du är orolig.

 

       TIPS – så kan du minska svullnaden 

  • Sitt inte med benen i kors.
  • Använd stödstrumpor.
  • Rör mycket och ofta på fötterna och benen – sitter du stilla kan du ändå vinka, rulla, trampa med fötterna etc.
  • Undvik att sitta stilla alltför länge.
  • Vila med benen högt så ofta du kan.
  • Höj fotändan på din säng.

 

Benen svullnar därför att för mycket blod samlas i venerna. Blodet ska transporteras upp genom benen med hjälp av muskelrörelserna. Sitter du då still en hel dag får blodet ingen hjälp av vadmuskelpumpen att ta sig uppåt. Om dina venklaffar dessutom har blivit lite slappa eller skadade finns det inget som hindrar blodet från att strömma tillbaka och stocka sig i benen. 

Tåhävningar är en bra övning för att få igång blodcirkulationen igen. Gå upp på tå flera gånger i följd. Du kan även testa att stå med framfoten på en tröskel så att tåhävningen blir ännu djupare.

        © MO 2013